DWD-MediaDWD-Media

informatief / betrokken / overzichtelijk

Column wijkagent: WhatsAppfraude

Geachte lezers,

Terwijl ik deze column maak is het tweede pinksterdag de dag dat de terrassen voorzichtig aan opengaan. Voor de horeca ondernemers goed nieuws en voor mensen die het “terrassen” enorm gemist hebben ook.  Dit betekent dat er wederom versoepelingen doorgezet gaan worden. Steeds vaker hoor ik dat men “corona moe” is en snakt naar vrijheid. Laten we hopen dat er geen al te grote tweede grote golf komt en we langzaam aan het “gewone” leven kunnen oppakken.

 

Ik wil graag via deze column een onderwerp aansnijden die mogelijk al een keer in een andere vorm voorbij is gekomen. Landelijk zijn op dit moment de meldingen/aangiftes van 100 per week naar 100 per dag gegaan. Ik heb het hier over de zogeheten Whats App fraude. Hieronder wordt uitgelegd wat het precies inhoudt. Deze uitleg is te vinden op de site www.politie.nl

 

WhatsAppfraude (vriend-in-noodfraude)

Bij vriend-in-noodfraude krijgt u via WhatsApp zogenaamd een dringend verzoek van een vriend(in), familielid of bekende om snel geld over te maken. In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als een bekende die u op slinkse wijze geld wil aftroggelen. Deze vorm van fraude komt op WhatsApp verreweg het meeste voor maar kan ook plaatsvinden via e-mail, SMS, Snapchat en Telegram.

 

Hoe werkt WhatsAppfraude?

Een vriend, familielid of andere bekende verstuurt een bericht dat hij dringend financiële hulp nodig heeft. De vriend zit bijvoorbeeld zogenaamd in het buitenland vast en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt. Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren. U wordt gevraagd om snel geld over te maken. Als u hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt het account van deze vriend gehackt te zijn of is een vals account of nieuw telefoonnummer gebruikt door een oplichter. De vriend in kwestie is zich van geen kwaad bewust.

Eveneens een veelvoorkomend strafbaar feit is  het zogeheten “Phising” via verschillende manier tracht de dader achter bijvoorbeeld bankgegevens te komen of andere inloggegevens. Hieronder een voorbeeld wat het inhoud en wat u er aan kunt doen om een en ander te voorkomen.

 

Phishing

Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers worden bijvoorbeeld naar een valse website gelokt waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven. Of ze maken geld over naar een fraudeur die zich voordoet als familielid. Wat kunt u doen om deze oplichting te voorkomen en wat kunt u doen als u toch slachtoffer bent geworden?

Wat kunt u doen?

Reageer nooit op mails of sms-jes van banken. Zij zullen u nooit vragen om uw bankpas op te sturen of in te loggen via een meegestuurde link. Bel bij twijfel gerust uw bank! En is het niet uw bank, meld deze dan op www.fraudehelpdesk.nl en verwijder dan de mail of het berichtje.

Wat kunt u doen om phishing van uw gegevens te voorkomen?

 

  • Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcard maatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
  • Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
  • Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
  • Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
  • Rijbewijs gehaald? Zet hiervan liever geen foto op social media. De zichtbare persoonsgegevens op de foto van het rijbewijs kunnen worden misbruikt.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
  • Wilt u een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.
  • Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje.nl.
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van de uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.

 Hartelijke groet, Mark Noordink

 

Wijkagent van de dorpen: Wouw, Wouwse Plantage, Heerle, Nispen en Moerstraten. Leisurepark de Stok en   Designer Outlet Roosendaal

-       0900-8844 ( geen spoed wel politie)

-       0900-1844 ( doof of slechthorend)

-       www.politie.nl (contactverzoek wijkagent)

-       Twitter (@wa_Roosendaal03) account van wijkagent dorpen.

-       Facebook Politieteam Roosendaal ( digitaal politiebureau elke dag geopend)